FANDOM

Yleistä

VMware workstation on VMwaren tarjoama ohjelmisto virtuaalikoneiden luontiin ja ajamiseen x86 alustalla.Ohjelmisto on kaupallinen, mutta siitä on tarjolla 30 päivän ilmainen trial versio. Workstationilla voidaan ajaa fyysisen koneen päällä joko yhtä tai montaa virtuaalikonetta. Kaikissa virtuaalikoneissa pyörii oma käyttöjärjestelmä esim. Linux, Windows tai jokin BSD- variantti. Eli Workstationissa voidaan esimerkiksi ajaa jokin windows käyttöjärjestelmä Linuxilla.

Workstationin ja VMwaren toiminta

Workstationia pyörittäviä koneita kutsutaan isänniksi. Vastaavasti workstationin sisällä toimivat olevat virtuaalikoneet ja koneiden käyttöjärjestelmiä kutsutaav vieraiksi. WMware virtualisoi järjestelmien oleelliset laitteet: kiitolevyn sovittimet, äänilaitteet, verkkosovittimet ja näytönohjaimet. WMware tarjoaa läpiviennin USB-sarja- ja rinnakkaisporteille.

Virtuaalikoneita voidaan siirtää isäntäkoneiden välillä ilman pelkoa laitteisto-ongelmista koska kaikki virtuaalikoneet käyttävät samoja laitteistoajureita riippumatta isäntäkoneista. Eli voidaan laittaa virtuaalikone paussille ja kopioida toiselle isäntäkoneelle ja jatkaa samasta paikasta. Tietokonetta ei tarvi pysäyttää kun käytetään VMotion työkalua.

Workstationin ominaisuudet

CD-ROM-aseman , kiintolevyjen, USB-laitteiden ja verkkosovittimen siltauksen rinnalla Workstationissa voidaan simuloida ylimääräisiä laitteita. ISO-levykuva voidaan liittää joko CD tai DVD-asemaksi. .vmdk tiedostoja kovalevyiksi. Workstationilla voidaan kokeila Live-Linuxia ilman että sitä tarvitse polttaa levykuvasta levyksi. Virtuaalikoneista voidaan ottaa "Snapshot", joka tallentaa virtuaalikoneen sen hetkisen tilan ja se tallennetaan kokonaisuudessa teidostoon. Tähän tilaan voidaan palata koska vain. Snapshotien ottaminen tekee workstationista kätevän esim. monimutkaisen ohjelmiston esittelyyn ja ohjelmistokehityksen testiympäristöksi. Voidaan myökin luoda ryhmiä virtuaalikoneista, joita hallitaan keskitetysti.

Workstationin ongelmia Linuxin 2.6.x kernel voi vaatia erillisen korjauspaikkauksen, jos halutaan käyttä Workstationin versoiden 5.0 ja 5.5 kaikkia toimintoja. Korjauspaikkaus on ilmainen ja löytyy nimellä vmware-any-any- upadetexxx (xxx – paketin uusin versionumero). Jos verkkoymäristössä käytetään MAC-osoitteita koneiden yksilölliseen tunnistukseen, suositellaan että MAC ositteet asetetaan käsin virtuaalikoneille yksilöllisyyden varmistemaksi.

Julkaisuhistoria Ensimmäinen versio workstationista julkaistiin vuonna 1999 ja sen jälkeen uusia workstationin versioita on tullut lähes vuosittain, viimeisimpänä versiona 23.elokuuta 2012 julkaistu versio 9.0 joka tukee myös windows 8:sia.