FANDOM

Asennus Muokkaa

  • 2. Vaihe
  • 3. Vaihe
  • 4. Vaihe
  • 5. Vaihe
  • 6. Vaihe

1. Aluksi lataa VMWare Workstation 9:n trial-versio, sillä kokoversio on maksullinen. Trialia varten täytyy rekisteröityä VMWaren sivuille. Rekisteröitymisen jälkeen ohjelma on ladattavissa ja latauksen auetessa aukeaa selaimeen sivu, jossa on tuotekoodi kyseiselle ohjelmalle. Tämä koodi täytyy antaa asennusvaiheessa eli ota se talteen.

Linkki: http://www.vmware.com/

2. Seuraavaksi aloita asennus avaamalla asennustiedosto. Ruudulle aukeaa asennusikkuna.

3. Seuraavaksi toivotetaan tervetulleeksi VMWare Workstation 9:n asennusohjelmaan. Paina tässä ”Next” -nappia.

4. Sitten asennus antaa valita kahdesta asennusvaihtoehdosta: ”Typical” asentaa ohjelman perusasetuksilla ja ”Custom” vaihtoehdossa käyttäjä voi itse muuttaa joitain asennuksen asetuksia. Tässä valitsen itse ”Typical” -vaihtoehdon.

5. Seuraavaksi voi valita asennuksen sijainnin. Käytän tässä oletussijaintia. Kun valinta on valmis niin paina ”Next” -nappia.

6. Seuraavassa kohdassa voi valita, että tarkistaako ohjelma päivitykset ohjelman käynnistyksen yhteydessä vai ei. Suosittelen jättämään tähän kohtaan täpän. Sitten paina ”Next” -nappia.

  • 7. Vaihe
  • 8. Vaihe
  • 9. Vaihe 1/2
  • 9. Vaihe 2/2
  • 10. Vaihe
  • 11. Vaihe

7. Sitten asennus kysyy, että saako ohjelma lähettää ohjelman käyttötietoja VMWarelle ohjelman kehittämistä varten. Tähänkin jätin täpän. Sitten paina ”Next” -nappia.

8. Seuraavassa kohdassa asennus kysyy, minne käyttäjä haluaa pikakuvakkeet luotavan. Valitse mieleisesi vaihtoehdot ja paina ”Next” -nappia.

9. Sitten ohjelma kertoo, että se on valmis asentamaan ohjelman. Tässä vaiheessa vielä voi peruuttaa asennuksen, mutta muussa tapauksessa paina ”Continue” -nappia. Sitten se asentaa ohjelman.

10. Asennuksen jälkeen asennusohjelma haluaa tuotekoodin, joka otettiin talteen ohjelman lataamisen jälkeen VMWaren nettisivuilta. Sitten paina ”Enter” -nappia.

11. Sitten asennus onkin valmis. Paina ”Finish” -nappia sulkeaksesi asennusohjelman.

Käyttöönotto Muokkaa

  • 1. Vaihe
  • 2. Vaihe
  • 3. Vaihe
  • 4. Vaihe
  • 5. Vaihe
  • 6. Vaihe 1/2
  • 6. Vaihe 2/2
  • 7. Vaihe

1. Kun ohjelma käynnistetään ensimmäisen kerran, niin silloin täytyy hyväksyä VMWaren lisenssiehdot, jotta voi käyttää ohjelmaa. Hyväksy ne ja paina ”OK” -nappia.

2. Seuraavassa ikkunassa ohjelma näyttää lisenssitiedot ja samalla voi ostaa kokoversion. Nyt kuitenkin jatkan kokeiluversiolla ja jatkan painamalla ”Close” -nappia.

3. Seuraavaksi aukeaa ohjelman perusnäkymä. Sitten luodaan uusi virtuaalikone. Paina ”Create a New Virtual Machine” -nappia.

4. Sitten aukeaa virtuaalikoneen luomisvelho, jonka avulla homma hoituu muutamalla helpolla askeleella. Oletuksena ohjelma luo virtuaalikoneen ”Typical” -asetuksella, joka on helpoin. Lisäasetuksia varten on myös ”Custom” -vaihtoehto. Itse tein homman ”Typical” -asetuksella. Valinnan tehtyäsi paina ”Next” -nappia.

5. Seuraavaksi valitaan asennusmedia. Itse käytin tässä valmista iso-tiedostoa. Huomaa, että ohjelma tunnistaa imagen Windows 7 -imageksi. Sitten paina ”Next” -nappia.

6. Sitten määritellään perusasetuksia asennukseen. Laita haluamasi tiedot ja paina ”Next” -nappia. Itse laitoin kaiken muun, paitsi lisenssikoodin.

Koska en laittanut lisenssiavainta edelliseen kohtaan, niin ohjelma huomauttaa asiasta. Ohittaaksesi tämän paina ”Yes” -nappia.

7. Seuraavaksi asetetaan virtuaalikoneelle nimi ja sijainti. Kun ne ovat kohdillaan niin paina ”Next” -nappia.

  • 8. Vaihe
  • 9. Vaihe 1/4
  • 9. Vaihe 2/4
  • 9. Vaihe 3/4
  • 9. Vaihe 4/4
  • 10. Vaihe 1/3
  • 10. Vaihe 2/3
  • 10. Vaihe 3/3

8. Seuraavassa kohdassa valitaan virtuaalikovalevyn koko. Laitoin Windows 7:lle 20Gb ja jätin myös oletusasetuksen virtuaalikovalevyn pilkkomisesta.

9. Seuraavassa ruudussa näytetään virtuaalikoneen asetukset.Samalla voidaan myös muuttaa virtuaalikoneen raudan asetuksia. Muutetaan keskusmuistin ja prosessorin asetuksia. Paina ”Customize Hardware...” -nappia.

Aluksi muutetaan keskusmuistin varausta yhdestä gigasta kahteen (vain jos koneessa on tarpeeksi keskusmuistia asennettua, itselläni on kahdeksan gigaa).

Sitten muutetaan prosessorin asetuksia siten, että virtuaalikoneen käytössä on kaksi ydintä ja se käyttää Intelin VT-x -virtualisointitekniikkaa. Lopuksi paina ”Close” -nappia.

Sitten tarkista virtuaalikoneen asetukset, että ne ovat oikein. Sitten paina ”Finish” -nappia.

10. Kun virtuaalikoneen asennusvelho on valmis, niin ohjelma käynnistää virtuaalikoneen ja se on käyttövalmis.

Kokonäyttötilaan pääsee painamalla ”Enter full screen mode” -nappia.

Kokonäyttötilasta pääsee pois painamalla ohjelman pienennys nappia ylä-keskipalkin oikeasta laidasta tai painamalla Ctrl + Alt + ENTER.