FANDOM

Google Appsin Lomake-ohjelmalla voit luoda helposti yksinkertaisia lomakkeita omaan tai organisaation käyttöön.

1. Mene Google Driven etusivulle.

  • 1. Google Driven aloitusikkuna
  • 2. Luodaan uusi lomake
  • 3. Asiakirjan perusnäkymä
  • 4. Aloitetaan lomakkeen täyttö
  • 5. Valmis kysely ja muokkaa / monista / poista -valinnat

2. Klikkaa vasemmassa laidassa olevaa "LUO"-painiketta ja valitse sieltä "Lomake".

3. Seuraavaksi aukeaa asiakirjan perusnäkymä.

4. Seuraavaksi aloitetaan lomakkeen täyttö. Lomakkeen nimi vaihdetaan ylimpään sarakkeeseen, seuraavaan sarakkeeseen voi laittaa pienen ohjetekstin lomakkeen täyttäjälle. Seuraavassa sarakkeessa voi muokata lomakkeen kysymyksen otsikon, ohjetekstin, tyypin ja valita että onko se pakollinen kysymys. Kun kysymys on valmis, niin paina "Valmis"-nappia.

5. Kysymyksen voi myös poistaa ja monistaa. Sitä voi myös muokata jälkeenpäin. Vie hiiri kysymyksen kohdalle, jota haluat muokata. Kysymyksen oikealle puolelle ilmestyy kolme kuvaketta. Vasemmanpuoleisin on muokkausnappi, keskimmäisin monistusnappi ja oikeanpuoleisin on poista-nappi. Muokkaus ja monistus napin jälkeen aukeaa samanlainen muokkausnäkymä, kuin kohdassa 4.

6. Uuden kysymyksen luominen tapahtuu painamalla "Lisää luettelokohta"-nappia ja valitse kysymyksen tyyppi. Esimerkkinä monivalintakysymys.

Sen jälkeen täytä kysymys muokkausnäkymässä. Lisää vaihtoehtoja lisätään klikkaamalla tyhjää valintakenttää. Lisätyn vaihtoehdon voi poistaa painamalla "x"-nappia vaihtoehdon oikealla puolella. Kysymyksessä voi myös siirtyä toiselle sivulle, jos sinulla on usea-sivuinen lomake.

7. Seuraavaksi vaihdetaan lomakkeen teema. Se tapahtuu painamalla yleisnäkymässä yläpalkissa olevaa "Teema"-painiketta.

  • 6. Lisätään lomakkeeseen kohteita
  • 7. Täytetään kyselyä muokkausnäkymässä
  • 8. Valitaan teema lomakkeelle
  • 9. Lomakkeen esikatselu
  • 10. Valmis lomake muokkausnäkymässä
  • 11. Lopullinen lomake

Seuraavaksi voit valita haluamasi teeman.

Teeman valinnan jälkeen aukeaa esikatselu. Jos teema on mielestäsi hyvä, niin paina "Käytä"-painiketta vasemmassa ylälaidassa, niin päädyt lomakkeen muokkausnäkymään. Jos se ei vastaa visiotasi niin paina "Peruuta"-painiketta ja päädyt takaisin teeman valintanäkymään.

8. Kun lomake alkaa olla hyvällä mallilla niin sitä voi esikatsella linkistä, joka löytyy lomakeohjelman alapalkista.

Tämän jälkeen aukeaa uusi ikkuna, jossa on lomakkeen esikatselu. Esikatselun voi sulkea sulkemalla selaimesta esikatselun ikkunan tai välilehden.

9. Kun lomake on valmis, niin sulje lomakkeenmuokkaus välilehti. Google tallentaa lomakkeen automaattisesti aina, kun tallentaa siihen jonkin muutoksen, joten sitä ei tarvitse murehtia. Myöhemmässä tarkastelussa lomake aukeaa taulukkolaskentanäkymässä, mutta klikkaamalla "Lomake" valikkoa ja valitsemalla sieltä "Muokkaa lomaketta".